Groep 5B

juf Michelle en juf Marisca

9 april 2018

Juf Naoual geeft al steeds meer lessen voor de groep en dat gaat ontzettend goed. Ze is deze weken even niet bij ons in de klas, ze heeft namelijk 2 toetsweken op haar eigen school, maar als ze weer terug is gaat ze zelfs al hele dagdelen draaien. Uiteindelijk zal ze ook hele dagen de lessen verzorgen.

We gaan sinds een paar weken op dinsdag naar het ICT lokaal om de spellingsles van die dag op de computer te maken. Niet alleen erg leuk, maar ook erg leerzaam, want je ziet meteen wat je fout doet en je kunt meteen verbeteren. Het dictee van vorige week was mede hierdoor heel goed gemaakt! Ik hoor van een aantal kinderen dat ze ook thuis met Bloon oefenen! Goed bezig!

Op dinsdag 17 april houden we met de klas een fietskeuring. Het is de bedoeling dat de kinderen ’s middag hun fiets meenemen en we dan volgens een checklist nagaan of de fiets veilig is.

De klas gaat er steeds gezelliger uitzien. Allerlei knutselwerkjes en tekeningen versieren onze muren en ramen. Op dit moment is er een lentetekening in de maak, waarbij de kinderen via een stappenplan koeien, schapen en konijnen leren tekenen. En dat ziet er leuk uit!

26 maart 2018

Hallo allemaal!

Ryan, Mo, Quinten, Nicholas en Danique hebben hun spreekbeurt gehouden en het ging heel goed! Ryan deed het over Max Verstappen, Mo over basketbal, Quinten over PSV, Nicholas over zijn reizen en Danique over Polen. Het was best wel spannend, maar het ging goed.

We hebben de afgelopen tijd ook vaak de estafette run gedaan. Eerst moet iedereen klaar zitten en dan telt de juf af. Dan gaan de kinderen naar beneden en mag je een heel rondje over het plein rennen. Dan moeten de kinderen die klaar zijn andere kinderen aantikken en zo gaat het de hele tijd door totdat iedereen is geweest. We moeten wel goed samenwerken en elkaar helpen.

De snelste tijd is 6:54 minuten, daarna 7:04 minuten en 7:23 minuten. We doen dit omdat we heel veel energie hebben en die moeten we dan kwijt en dan kunnen we daarna weer lekker werken.

We hebben op school een project: muziek en dans.

Hiervoor hebben we een dansworkshop gehad van juf Karen van dansschool Roots. We hebben gedanst op het liedje van Justin Timberlake ‘Can’t stop the feeling’, dit was een heel vrolijk liedje. We hebben allerlei danspasjes geleerd en onze juf heeft foto’s gemaakt die u kunt zien op de Parro app.

We hebben ook hele leuke trompetjes gemaakt die het echt doen, ze deden het goed!

We hebben de canon geleerd van het liedje ‘vader Jakob’ en nog een liedje zonder naam. Dit was wel makkelijk en het klonk een beetje gek, omdat we door elkaar gingen zingen. We raakten wel snel door de war.

We hebben ook een tekening gemaakt van een kindje dat zingt met zijn mond open en er komen muzieknoten uit. De juf vindt ze erg mooi, de kinderen een beetje. Samen met de kleuters van onze maatjesklas hebben we een liedje gezongen, het heet: ‘de droomboom’. Het liedje gaat over een boom waaraan een gebakje, een dropje en een chocolaatje groeit. Een paar kinderen mochten nog extra zingen voor op Gorkum TV. We hebben het filmpje gekeken in de klas en het is ook te zien via social media.

We hadden nog een paar jarigen: Senna, Angel en Quinten van harte gefeliciteerd! Sharon is bijna jarig! Volgende week is het lenteontbijt, daar hebben we zin in! We mogen in pyjama naar school komen als we willen. Ook mogen we een gezelschapsspelletje meenemen. Het wordt een leuke ochtend met juf Daniëlle, want juf Michelle is dan aan het verhuizen.

Geschreven door de kinderen van groep 5B

22 februari 2018

Sinds 2 weken is er een nieuwe stage juf bij ons in de klas, hieronder stelt ze zich even voor:

‘’Ik ben Naoual Hadouchi en ik ben 20 jaar. Ik studeer aan de Hogeschool Utrecht om lerares in het basisonderwijs te worden en ik zit momenteel in mijn derde jaar. Dit aankomende half jaar zal ik elke maandag en dinsdag aanwezig zijn in de groep 5b bij Juf Marisca.
Naast mijn passie voor het leraarschap heb ik zeker nog andere bezigheden. In mijn vrije tijd ben ik graag actief bezig. Ik vind het dan ook erg leuk om te dansen. Ik ben geïnteresseerd in verschillende landen en talen en leer hier dan ook graag veel over. Ik hoop dat het komende half jaar een erg leuke en leerzame periode wordt en dat ik samen met de leerlingen veel plezier zal hebben.’’

We vinden het erg leuk dat Naoual bij ons in de klas is! Ze heeft inmiddels al diverse lessen gegeven en het is de bedoeling dat ze uiteindelijk dagdelen en zelfs hele dagen les gaat geven.

Inmiddels zijn alle Citotoetsen achter de rug en komen de rapporten eraan. De vrijdag na de voorjaarsvakantie krijgen de kinderen hun 1e rapport mee en de week erna volgen de rapportgesprekken.

Ook starten we na de voorjaarvakantie met de spreekbeurten. Iedere dinsdag komen er 2 kinderen aan de beurt.

De kinderen hebben deze week een brief meegekregen over het oefenen met Bloon. De kinderen hebben inloggevens gekregen en via deze website kan er heel specifiek met spellingscategorieën die ook op school aan bod komen, geoefend worden.

Nu eerst een welverdiend weekje vakantie. Geniet ervan!!

8 februari 2018

Groep 5B, juf Marisca en juf Michelle

Hallo allemaal,

De afgelopen weken is er hard gewerkt in de klas.

Met geschiedenis hebben we het over het leven in de tijd van de ridders en monniken. Dit was interessant en af en toe verrassend. Maar wat vooral erg de interesse van iedereen wekte, is het verhaal van onze Hugo de Groot en wat we hier in Gorinchem nog steeds kunnen zien uit die tijd. Vraag het maar eens thuis!

Met rekenen hebben we de afgelopen tijd extra aandacht besteed aan de verhaaltjessommen. Soms is het nog lastig om te bedenken wat nu eigenlijk gevraagd wordt, wanneer je een stukje tekst leest. Welke bewerking moet je nu doen? Hier helpen we de kinderen extra mee.

Verder wordt het delen, met en zonder rest, veel geoefend. We merken dat dit voor de kinderen die de tafels nog niet voldoende beheersen echt een probleem gaat worden. Daarom nogmaals de vraag: oefen alsjeblieft de tafels nog met uw kind.

De Cito toetsen zijn inmiddels al gestart. Sommige kinderen vinden dit best spannend. We willen vooral geen extra druk leggen op de kinderen en vinden het belangrijk om er ontspannen mee om te gaan.

Verder zijn bijna alle boekbesprekingen geweest. We zijn heel erg trots op de kinderen; wat hebben ze het allemaal goed gedaan! Het was wel spannend, zo voor de eerste keer voor de klas echt wat vertellen. De kinderen waren soms erg zenuwachtig, maar vaak als ze het eenmaal hadden gedaan, viel het gelukkig alles mee. Leuk om te zien hoe sommige kinderen er wat extra’s van proberen te maken in de vorm van een quiz erbij, of extra weetjes over de schrijver.

Dit belooft veel goeds voor de spreekbeurten! Hier hebben we het al uitvoerig over gehad, de kinderen zijn enthousiast en er komen al heel wat leuke onderwerpen naar voren!

Verder zijn we gestart met het (nog beter) scheiden van afval in de klas. Hiervoor hebben we uitleg gehad van iemand van het Natuurcentrum. Dit was heel leerzaam. Wist u bijvoorbeeld dat er fleece vesten worden gemaakt van plastic?  De kinderen weten nu heel goed hoe ze hun afval moeten scheiden.

Volgende week maandag gaan we om 10.00 naar theater Peeriscoop. We mogen daar gaan genieten van de voorstelling ‘Kodo en het geheim van de Samurai’ in de, leuk!

Voor alle zieken onder ons, veel beterschap en hopelijk tot volgende week!

Fijn weekend allemaal!

 

16 november 2017

Nieuws uit groep 5B

De eerste boekbesprekingen van de kinderen zijn geweest. Het was toch best een beetje spannend om voor de klas iets te vertellen over je boek. Gelukkig vonden alle kinderen die aan de beurt geweest zijn het uiteindelijk reuze meevallen en eigenlijk ook best wel leuk.

Wat ontzettend leuk is om te zien, is wat een moeite de kinderen doen om andere kinderen te enthousiasmeren voor hun boek en vaak al spelenderwijs heel goed kennismaken met PowerPoint.

Tijdens de rekenlessen oefenen we dit hoofdstuk weer met delen en meten (oppervlakte en omtrek). We merken wel dat nog niet alle kinderen de tafels hebben geautomatiseerd. Het rekenen wordt voor deze kinderen heel lastig omdat de tafels zo belangrijk zijn om ook goed te kunnen delen. We willen u dan ook vragen om de tafels ook met regelmaat thuis nog eens te oefenen.

Deze week zijn we gestart met het schoolfruitproject. De komende 10 weken zal er elke dinsdag, woensdag en donderdag fruit of groente in de klas zijn voor alle kinderen. Soms delen we dit in de ochtend uit, maar soms ook in de middag. Voor de kleine pauze mogen de kinderen nog gewoon wat te eten meenemen.

Volgende week dinsdag is er de wensen- en verwachtingenochtend voor de kinderen. De kinderen gaan in groepjes praten over hun wensen en verwachtingen van de school. De onderwerpen die aan bod komen zijn: jij en de andere kinderen, jij en de schoolregels, jij en leren, jij en opvoeden, jij en de wijk. Later die ochtend worden de belangrijkste wensen en verwachtingen van onze klas aan de leerlingenraad meegegeven. Zij zullen hier verder aan de slag mee gaan.

Juf Michelle is volgende week donderdag en vrijdag niet op school, er komt een invaljuf in de klas en op vrijdagmiddag juf Daniëlle.

Komende week staan de voortgangsgesprekken gepland, fijn om weer met elkaar te praten over uw kind.

Fijn weekend allemaal!

6 november 2017

Sinds een aantal weken hebben wij op dinsdag een stagiaire in de klas: Daphne van Kampen. Zij is een eerstejaarsstudent en zal het eerste half jaar steeds op dinsdag bij ons in de klas zijn.

Over 3 weken vinden de voortgangsgesprekken plaats. De kinderen krijgen pas in maart hun 1e rapport en om jullie tussentijds  op de hoogte te houden van de resultaten van uw kind zijn deze gesprekken ingepland. U krijgt hier binnenkort een uitnodiging voor.

Met krachtig van start hebben we met de hele klas nagedacht over regels die wij nodig hebben in de klas en waar we ons prettig bij voelen. Naar aanleiding van deze ‘vergaderingen’ hebben we een contract met regels opgesteld waar ieder kind zijn of haar handtekening onder heeft gezet. Dit betekent dat de kinderen hierbij hebben beloofd zich zo goed mogelijk te houden aan de opgestelde regels. En tot nu toe gaat dat erg goed. Er wordt hard gewerkt door de kinderen en (vaak) leuk met elkaar om gegaan!

Bij rekenen zijn we officieel begonnen met deelsommen. Waar de som eerst nog verstopt zat in een verhaaltje, gebruiken we nu de officiële notering, bijvoorbeeld 18:6=3. We leren de kinderen dat dit betekent dat je moet bedenken hoeveel groepjes van 6 er in 18 zitten. Oftewel hoeveel sprongen van 6 kun je maken tot je bij 18 komt. Deze deelsommen zullen de komende tijd centraal staan bij de rekenlessen. We benadrukken nog steeds dat het erg belangrijk is om de tafels goed te blijven oefenen, want die heb je natuurlijk hard nodig bij deze deelsommen.

Met taal zijn we bezig met de tegenwoordige tijd (tt) en de verleden tijd (vt) van werkwoorden. We ontdekken dat een werkwoord heel veel verschillende vormen kan hebben, leuk maar ook ingewikkeld!

Met geschiedenis hebben we het over sporen van vroeger, bijvoorbeeld de hunebedden! Wat een enorme stenen en hoe hebben de mensen die zo kunnen opstapelen. Als het goed is kunt uw kind dit uitleggen, vraag er maar eens naar….

25 september 2017

Aankomende dinsdag gaan we op schoolreis!! De kinderen hebben er zin in en het ziet er naar uit dat we best mooi weer zullen hebben.  Inmiddels zijn bijna alle startgesprekken achter de rug. Fijn om met ouders (en soms ook kind) te praten over het welbevinden van uw kind. Voor ons ook erg leerzaam! Bijna alle ouders hebben de Parro-uitnodiging geaccepteerd. Met deze app gaan we voornamelijk praktische mededelingen doen of korte vragen stellen. Erg handig dus! Mocht u nog niet gekoppeld zijn, geef dit even door aan ons dan kunnen we u opnieuw uitnodigen.

In de klas zijn we druk bezig met het opstellen van regels (Krachtig van Start). We hebben nagedacht over wat er al goed gaat bij ons in de klas en hoe dat komt. En wat we nodig hebben om te zorgen dat het zo goed blijft gaan. Uiteindelijk gaan we met elkaar regels opstellen die wij bij onze klas vinden passen en waar we ons aan gaan proberen te houden. Wordt vervolgd!

Met spelling zijn we met lastige categorieën bezig: Woorden zoals MOLEN: Hoor je aan het eind van een klankgroep een lange klank (moo-), dan schrijf je a, e, o of u. Woorden zoals MOLLEN: Hoor je aan het eind van een klankgroep een korte klank (mo-), dan volgens altijd 2 medeklinkers. Beste verwarrend en vooral lastig toe te passen. Oefen hier thuis ook gerust mee! Binnenkort krijgen de kinderen weer een Bloon account om mee te oefenen. Maar tot die tijd kunt u uw kind ook andere spellingsoefeningen laten doen. Kijk bijvoorbeeld eens op Ambrasoft of spellingoefenen.nl.

Met rekenen komen we er achter dat het erg belangrijk is om de tafels t/m 10 goed te kennen. Ook hiervoor is het dus handig om ook thuis te blijven oefenen. Binnenkort gaan we beginnen met deelsommen en daarbij zijn de keersommen natuurlijk onmisbaar!

Tegenwoordig krijgen de kinderen ook Aardrijkskunde. Hoofdstuk 1 gaat over plattegronden. We hebben besloten om alle wereld-oriënterende vakken te clusteren en daardoor zijn we deze weken alleen met Aardrijkskunde bezig. Hierna komen ook Geschiedenis en Natuur aan de beurt. Steeds 1 hoofdstuk per 2/3 weken en aaneengesloten hieraan de bijbehorende toets. De kinderen krijgen dus geen huiswerk voor deze vakken mee.

We zijn in de klas op zoek naar 2 kinderen die plaats willen nemen in de leerlingenraad van school. Deze bestaat nu uit leerlingen uit groep 6 t/m 8 maar binnenkort komen hier dus 2 kinderen uit groep 5b en 2 uit groep 5a bij. Tot nu hebben 14(!) kinderen uit onze groep aangegeven hier interesse in te hebben. Volgende week gaan we loten!

Tot slot zijn we nog steeds op zoek naar 2 of 3 klassenouders. Hebt u interesse, geef het dan even aan ons door!

april/mei 2018

17 en 18 april: centrale eindtoets

20 april: Koningsspelen

21 april t.m 6 mei: meivakantie

 

10 en 11 mei: Hemelvaart

14 en 16 mei: schoolfotograaf

16 mei: praktisch verkeersexamen (groepen 7 en 8)

21 mei: Pinksteren

 

JAARKALENDER !