Groep 6B

juf Corina en juf Winke

6 november 2017

Nieuws uit groep 6B. 

Wat een stappen hebben we gezet binnen onze groep de afgelopen 2 weken! Er is steeds meer rust binnen de groep, het zelfstandig werken gaat steeds beter en lukt steeds langer. Zodoende is het voor ons meer en meer mogelijk verlengde en ook extra instructies te geven.  Tijdens de rekenlessen is er aandacht voor grote getallen en delen met rest. Zowel bij taal als bij spelling gaat het over persoonsvorm, gezegde en onderwerp. Dit kost veel kinderen moeite en vraagt veel herhaling. De kinderen oefenen met een actieve luisterhouding. Ook kunnen sommige kinderen al aantekeningen maken tijdens een instructie.

Alle startgesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden. Wij hebben deze gesprekken als zeer positief ervaren. Heel waardevol om van u en uw kind te horen wat echt belangrijk is voor het leren in de groep. Fijn ook dat u het met ons samen wilt doen. Een compliment is op zijn plaats voor de kinderen die zo goed in staat waren te verwoorden wat ze nodig hebben en wat ze daar zelf ook aan kunnen doen.

Komende week staat het schoolreisje op het programma. De kinderen verheugen zich hier enorm op.

9 oktober 2017

Vorige week dinsdag zijn we met onze klas naar Duinrell geweest.

We hadden heerlijk weer en hebben genoten.

Vrijdag was het al weer feest. De hele dag stond in het teken van de opening van het IKC. Er werden workshops gedaan, er was een lekkere traktatie voor alle kinderen, we mochten onze nieuwe schoolshirts aan en Fanna mocht zelfs op het podium gitaar spelen. Kortom een hele leuke dag.

Maar we hebben natuurlijk ook nog gewoon gewerkt.

Bij taal hebben we geleerd wat een alinea is en hebben we geleerd wat een aanwijzend voornaamwoord is. We kunnen het goede aanwijzend voornaamwoord invullen of het aanwijzend voornaamwoord in een zin opzoeken. Soms is dat nog best lastig.

Met spelling zijn we bezig met onderwerp en persoonsvorm.

We hebben woorden leren schrijven waarin de i klinkt als ie, bijvoorbeeld dirigent en we hebben geoefend met woorden met een lange of korte klank aan het eind van een klankgroep, bijvoorbeeld mollen of molen.

Bij geschiedenis hebben we het over de tijd van de jagers en de boeren.

Natuurlijk doen we ook nog veel groepsvormende activiteiten. Deze week had de juf een complimentenbal verstopt in een van de laatjes van de kinderen. Het kind dat de bal in zijn laatje vond, moest die dag zoveel mogelijk complimenten uitdelen. De andere kinderen mochten natuurlijk ook complimenten uitdelen, zodat het extra moeilijk werd om aan het eind van de dag te raden wie de bal in zijn la had gekregen.

25 september 2017

Wat een stappen hebben we gezet binnen onze groep de afgelopen 2 weken! Er is steeds meer rust binnen de groep, het zelfstandig werken gaat steeds beter en lukt steeds langer. Zodoende is het voor ons meer en meer mogelijk verlengde en ook extra instructies te geven.  Tijdens de rekenlessen is er aandacht voor grote getallen en delen met rest. Zowel bij taal als bij spelling gaat het over persoonsvorm, gezegde en onderwerp. Dit kost veel kinderen moeite en vraagt veel herhaling. De kinderen oefenen met een actieve luisterhouding. Ook kunnen sommige kinderen al aantekeningen maken tijdens een instructie.

Alle startgesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden. Wij hebben deze gesprekken als zeer positief ervaren. Heel waardevol om van u en uw kind te horen wat echt belangrijk is voor het leren in de groep. Fijn ook dat u het met ons samen wilt doen. Een compliment is op zijn plaats voor de kinderen die zo goed in staat waren te verwoorden wat ze nodig hebben en wat ze daar zelf ook aan kunnen doen.

Komende week staat het schoolreisje op het programma. De kinderen verheugen zich hier enorm op. 

11 september 2017

De eerste 3 weken zijn alweer voorbij. We moeten allemaal erg wennen aan elkaar. Gelukkig lukt dat al aardig. We hebben al veel spelletjes en activiteiten gedaan rondom Krachtig van Start: Overgooien met een bal vol vragen, benoemen waar je goed in bent, groepjes vormen op basis van kleur, samen een vraag beantwoorden enz. Iedereen heeft een selfie gemaakt en kenmerken van zichzelf opgeschreven. Inmiddels lukt het steeds beter om langer stil en zelfstandig te werken en doet iedereen steeds meer zijn best om zich aan de opdrachten te houden. Wij zij daar als juffen heel trots op! Als beloning kiezen de kinderen dan graag voor vrije tijd. Er wordt gebouwd, getekend, geknutseld, gelezen en er worden gezelschapsspelletjes gespeeld. Dit werkt heel motiverend om de volgende dag weer hard te werken!

Tijdens rekenen herhalen we de verschillende strategieën. De verhoudingen zijn voor veel kinderen nog erg lastig. Tijdens spelling kwamen o.a. de volgende categorieën aan bod: -ig/-lijk, ei/au.

We hebben samen ook al de nodige verjaardagen gevierd en onze eerste zangles achter de rug: ‘Mijn drumstel’. Hilarische momenten beleefden we tijdens het nazingen van: Hebabedoeba, skoedoedee enz.

 

Januari 2018

23 december t/m 7 januari: Kerstvakantie

23 januari: Kennismakingsochtend kleuters (10.15-12.00 uur)

 

JAARKALENDER !